תופעות לוואי של הטיפול התרופתי, מעקב והשגחה

תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי שונות מאדם לאדם וניתן לצמצם אותן ע"י שילוב מינונים והרכב נכון של התרופות .

 יש לציין כי לא בהכרח  תסבול מתופעות הלוואי המצויינות, כללן או חלקן.

 פגיעה בתפקוד הכילייתי – רעילות של הכליות
רעילות של הכליות נוצרת במקרה של מינון יתר של הציקלוספורין או הפרוגרף, לכן חשוב לא לעבור את המינון שהוכתב על ידי הרופא. ההשגחה על פעילות הכליות נעשית על ידי בדיקת הכמויות של הקראטנין (CREATININE) ושל האוריאה (UREA) בדם. קיימת אפשרות של שינוי סוג התרופה נוגדת הדחייה או שילוב של מספר תרופות במינונים נמוכים על מנת להפחית נזק כלייתי.

 יתר לחץ דם
יתר לחץ דם יכול להתפתח ממינון יתר של ציקלוספורין או פרוגראף. כאבי ראש חזקים יכולים להקדים לעליית לחץ דם. גם הפרדניזון יכולה לגרום לעלייה בלחץ הדם  וזאת משום צבירת מים ומלח בגוף. השגחה קבועה ומעקב  במרפאת המעקב עוזרים למנוע או להפחית  תופעה זו. בזמן שאתה נוטל מינון גבוה של פרדינזון הימנע ממאכלים עתירי מלח כדי להפחית את צבירת המלח והמים בגוף ועל ידי כך תימנע או תפחית אפשרות של לחץ דם גבוה.

משקל יתר, בצקות
התרופה פרדניזון גורמת לתאבון מוגבר ובתוך כך לעלייה במשקל – לכן שקול את עצמך ועקוב אחר עלייה משמעותית. השמנת יתר גוררת עמה סיבוכים מסוכנים כמו לחץ דם, עלייה ברמת השומנים בדם וכן עלייה בסוכר בדם. המפתח לטפול בתאבון הוא צריכת סוגי מזון מומלצים בהתייעצות עם הדיאטנית במרפאת המעקב.
התרופה גורמת לצבירת מלח ומים בגוף, צבירה זו יכולה לגרום לבצקות וליתר לחץ דם. ההשגחה נעשית על ידי בדיקת נתרן בדם, על ידי עקומת משקל ועל ידי מדידת לחץ הדם. כדי למנוע או להפחית  את ההשפעות של צבירה זו חשוב לשמור על דיאטה דלת מלח ופעילות גופנית, בהתייעצות עם רופאיך.

 נפיחות הפנים, הידיים או הקרסוליים
נפיחות זו תתגלה כלחיים מלאות, תופעה שהולכת ונחלשת עם הזמן ועם הירידה במינון של הפרדניזון.

 רעידות, נימול, ירידה ברגישות האצבעות
רעידות, נימול או ירידה ברגישות האצבעות נגרמות על ידי הציקלוספורין או הפרוגרף. אל דאגה, הן קלות, לא פוקדות את כל המושתלים וחולפות עם הירידה במינוני התרופות.

 שעירות יתר
עלייה בשעירות מקורה בציקלוספורין. בחלק מהמקרים, השערות שצמחו נושרות אחרי מספר חדשים. אם לא, התייעץ עם הרופא המטפל בך ועם רופא עור על אפשרות הסרת השיער.

 צרבות
התרופה פרדניזון יכולה לגרות את רירית הקיבה ולעורר אותה שתיצור עודף חומצות קיבה ולעיתים גם קושי בבליעת מזון. לכן חשוב, ליטול את התרופה עם מזון ובמקרים מסוימים ליטול תרופה מתאימה לדיפון הקיבה – עליך להתייעץ עם רופאיך.

אוסטיאופורוזיס – חולשת העצם
מחלת הכבד הכרונית ובעיקר מחלות כבד כולסטטיות והטיפול בפרדניזון גורמים חסר מתמשך בסידן ולדלדול עצם (אוסטיאופורוזיס) חמור וכתוצאה מכך לסכנת שברים. ההשגחה מתבצעת על ידי בדיקת כמות הסידן בדם, בדיקת מאזן זרחן-סידן ובדיקת צפיפות העצם. אם תפתח מחלת עצם, תופנה על ידי רופאיך לקבלת טפול המתאים לך, או במצבים קלים לדיאטה עשירה בסידן.

 עלייה ברמת השומנים בדם
התרופות נגד הדחייה גורמות לכך שהשומנים נספגים יותר מהר על ידי הגוף, דבר העשוי לגרום לעליית רמת הכולסטרול והטריגליצרידים בדם. איזון עודף השומנים נעשה באמצעות דיאטה ומתן תרופות להורדת הכולסטרול.

 סוכרת – חריגות ברמות הסוכר בדם
חלק מהתרופות נגד דחייה שאתה נוטל, יכולות לגרום לסוכרת. הסוכרת היא מצב בו רמת הסוכר בדם, בצום, גבוהה מהנורמה ונשארת גבוהה ללא כל טיפול מתאים.סימנים אופיינים למצב סוכרתי הם: צמאון רב, מתן שתן תכוף ומרובה, טשטוש ראיה ובלבול. פנה לצוות המרפאה אם אתה חש באיזה מן הסימנים הללו.את רמת הסוכר אפשר להוריד בעזרת הפחתת משקל, דיאטה מתאימה (לסכרת), פעילות גופנית, ייתכן צורך בתרופות מתאימות (דרך הפה) או בזריקות אינסולין. (במקרים מסויימים, משאבת אינסולין מקלה על האיזון של רמת הסוכר בדם). סוכרת היא מחלה כרונית המסכנת איברים רבים בינהם: לב, כלי דם, עיניים, כליות, עור וגם את הכבד המושתל , לכן, קיימת חשיבות רבה בזיהוי המחלה בהקדם וטיפול בה.
אם תפתח סוכרת – תקבל הדרכה מיוחדת מרופאיך איך לנהוג  בבעיה זו.

 שינויים בעור
פרדניזון יכולה לגרום להתפתחות אקנה (פצעי בגרות) על פניך, החזה, הכתפיים או הגב. אם מתפתחת אקנה, רחץ את המקום שלוש פעמים ביום עם סבון מתון ושפשף את האזור בעדינות בעזרת מטלית רחצה. שטוף היטב  את הסבון כדי להשאיר את הפתחים פתוחים ונקיים. במקרים קשים של אקנה, פנה לטיפול אצל רופא עור, בהתייעצות עם צוות המרפאה.
הקפד על רחיצה במים ובסבון במקרים של חתכים ושריטות. במקרים קשים  – פנה לטיפול רפואי.

 חרדות ודכאון
התהליך הקשה שעברת והתרופות יכולים לגרום לחרדות ו/או לדכאונות. כדי להקל עליך את ההסתגלות המחודשת לחיים בביתך ולחזרה לפעילות, תוכל להיעזר בשירותי ייעוץ מתאימים.היוועץ בצוות המרפאה למושתלים (עובדת סוציאלית, פסיכולוגית) לקבלת הכוונה מתאימה.

 פגיעה במח העצמות
מח העצמות הוא חומר שנמצא בעצמות ותפקידו לייצר את התאים של דמנו – כדוריות לבנות, כדוריות אדומות וטסיות (PLATELETS). פגיעה במח העצמות נגרמת במקרה של מינון יתר של התרופה אימורן. (כיום, כמעט ולא נעשה שימוש בתרופה אימורן),כמו כן, תרופות כגון: סלספט ותרופות אנטי וירליות עלולות לגרום לדיכוי מח העצם,  ואז להפרעה בייצור תאי הדם.
ההשגחה נעשית על ידי בדיקת ספירת דם, המאפשרת  בקרה על מספר הכדוריות האדומות, הלבנות והטסיות במילימטר מעוקב של דם.

 זכור כי עם הזמן חלק מתופעות הלוואי פוחת ואף נעלם.

 על מנת להשגיח על תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי ייתכן ותתבקש לבצע מעקב אצל רופאים מקצועיים , כגון:

  • רופא  עור
  • מומחה לבעיות עיכול
  • מומחה לחניכיים
  • רופא עיניים
  • רופא שיניים
  • רופא נשים
  • רופא עצבים
  • אנדוקרינולוג
  • אורתופד
שיתוף מאמר
פייסבוק
טוויטר
לינקדין