בחזרה לשגרת חיים

החיים אחרי ההשתלה צריכים לחזור למסלולם הרגיל ביותר, בהתחשב בהמלצות  שהוזכרו לעיל ולהנחיות הכלליות המפורטות להלן. מעבר לכך, הרופא שלך, כמו גם אנשי הצוות האחרים במרפאת המעקב, יסייעו לך בהצעות טובות והגיוניות ל"הרגלי בריאות טובים".

התייחס אל עצמך כאדם נורמלי ובריא, בין בני משפחתך, חבריך, כמו גם בפעולותיך המקצועיות ובשעות הפנאי. תצטרך להתקדם לאט כדי להתחזק לאחר הניתוח שעברת, ולחזור למתכונת חיים נורמאליים. 

חיסונים
כאמור, זיהומים הינם גורם תחלואה חשוב במושתלים  ולכן, החיסון בפני מחלות הינו בעל חשיבות רבה. במושתלי  כבד ובכלל במושתלי איברים , צורת החיסון  הינה ע"י גורם מומת או המיוצר באופן מלאכותי.  אסורים חיסונים  המיוצרים מנגיפים מוחלשים ,כגון: פוליו בטיפות (סייבין), חזרת, חצבת, אדמת, אבעבועות וקדחת צהובה.
מסיבה הזו, מומלץ לבצע את החיסונים השונים עוד קודם להשתלה, בעיקר אותם חיסונים האסורים לאחר ההשתלה  משום שהם מיוצרים מנגיפים מוחלשים.


       המלצות לחיסונים לאחר השתלה:

  • חיסון שפעת אחת לשנה,בסתיו.
  • חיסון למניעת דלקת ריאות אחת ל- 5 שנים.
  • חיסון לטטנוס אחת ל- 10 שנים.
  • חיסון לפוליו בזריקה (ולא בטיפות. החיסון בטיפות  מיוצר מנגיפים מוחלשים  וכאמור אסור על מושתל).
    גם בני משפחה של מושתל יחוסנו בחיסון פוליו בזריקה (סאלק) ולא בטיפות   (סייבין) מחשש שהמושתל יידבק.אם מישהו מבני משפחתך חוסן בחיסון המיוצר מנגיף מוחלש, חל  עליך איסור מוחלט לגעת או לטפל באזור ההזרקה של קרוב משפחה.
    משום שהמערכת החיסונית של המושתל מדוכאת, לא תמיד היא  תגיב בייצור רמת נוגדנים מספיקה להשגת הרמה החיסונית. לכן, לעיתים, יש לחזור על פעולת החיסון.חיסונים בילדים מושתלים:
  • חיסונים העשויים מנגיפים מומתים או באופן מלאכותי יינתנו שנה לאחר ההשתלה (תלוי בגילו של הילד) כגון: דיפטריה, טטנוס,שעלת, פוליו בזריקה(שיתוק ילדים), הפטיטיס A.
  • ילד מושתל לא יקבל חיסון לאבעבועות רוח, אדמת, חזרת וחצבת.

תזונה
תזונה הינה חלק בלתי נפרד משמירה על בריאות טובה. התערבות תזונתית חשובה לפני ההשתלה ולאחריה. ככל שהמצב התזונתי ירוד לפני ההשתלה כך עולה הסיכון לסיבוכים לאחר ההשתלה ולכן יש חשיבות בהתאמת דיאטה אישית עוד לפני הניתוח.         
לאחר ההשתלה, לתזונה  נכונה השפעה רבה וחשובה בתהליך השיקום.
הבעיה  הנפוצה בשלב הראשון שלאחר הניתוח הוא  תהליך פירוק שריר המשני להפרשת הורמונים מסויימים ולמינון הגבוה של התרופות נוגדות הדחייה. מטרת הטיפול התזונתי בשלב זה היא החזרת המאגרים שהתדלדלו, תמיכה תזונתית נאותה ומניעת בעיות מטבוליות אפשריות, כגון: חוסר איזון מלחים וחוסר איזון ברמת הסוכר.דיאטנית בבית החולים תוכל לעזור לך בהכנת תכנית מתאימה לצרכיך והעדפותיך ובהתחשב בתופעות הלוואי של התרופות.
הבעיות הנפוצות בשלב השני לאחר ההשתלה, בשלב החזרה לשגרה הן: השמנה, רמת שומנים גבוהה בדם, יתר לחץ דם, סכרת ואוסטיאופוריזיס. לכן,  קיימת חשיבות רבה בהתאמת דיאטה שתתחשב בהרגלי התזונה שלך. כמות הקלוריות והחלבון היומית תקבע בהתאם לגיל, מין, משקל ומידת הפעילות הגופנית. סוגי הדיאטות השונות שנציין כאן יותאמו בהתאם לבעיות המתעוררות לאחר ההשתלה:

  • דיאטה עשירה בחלבונים – מומלצת בסמוך מאוד להשתלה ומבוססת בעיקר על חלב ומוצריו, בשר, עוף, דגים בשילוב קטניות.
  • דיאטה דלת מלח – מומלצת בתקופה שבה הינך נוטל מינון גבוה של פרדינזון וכן, במצבים של לחץ דם מוגבר וצבירת נוזלים.
  • דיאטה דלת סוכר – מומלצת בחדשים הראשונים לאחר ההשתלה משום המינון הגבוה של התרופות נוגדות הדחייה, על מנת למנוע התפתחות סוכרת.בתקופה זו וגם במצב שהתפתחה סכרת יש להימנע ככל האפשר מאכילת פחמימות ועודפי סוכר כגון: פסטה, לחם, עוגות, תפוח-אדמה  .
  • דיאטה דלת כולסטרול – מומלצת כאשר קיימת הפרעה בשומנים בדם.  במקרה זה, יש להימנע ממזון עתיר שומן רווי .

לאור הבעיות הנזכרות ועוד, כדאי וחשוב לבצע מעקב אצל הדיאטנית במרפאת המעקב .

      להלן מספר הנחיות/המלצות כלליות:

  • מומלץ שלא לצרוך מוצרי חלב או מיצים שלא עברו פסטור.
  • אין לאכול מוצרי מזון שלא עברו בישול , כגון: בשר, דגים, ביצים, פירות ים.
  • יש להימנע מדוכני מזון מהיר או מזון שהיה חשוף זמן מה.
  • יש לרחוץ היטב פירות וירקות ועדיף לקלף.

אלכוהול
אלכוהול אסור בצריכה במיוחד בשנה הראשונה לאחר הניתוח וגם, לאחר מכן מוטב להימנע. האלכוהול מתפרק בכבד ויכול ליצור שינויים בתפקודי הכבד. שינויים אלה עלולים להטעות ולתת סימנים הדומים לסימני דחייה או זיהום בכבד. מעבר לכך, השילוב של תרופותיך עם אלכוהול, עלול לפגוע בכבד.
למושתלי כבד על רקע הפטיטיס  C  מומלץ לא לצרוך אלכוהול בכל צורה שהיא.

שלשול
שלשול ממושך יכול במקרים מסוימים לגרום להורדת רמות התרופה נגד דחייה עד לרמה המסכנת אותך בדחיית השתל. אם השלשול נמשך מעל 24 – 36 שעות, התקשר אל הרופא המטפל.

 פעילות גופנית
לאחר ניתוח ההשתלה, התרגול הגופני הינו חשוב ביותר, הן לבריאותך הנפשית והן הגופנית. הפעילות הגופנית מקטינה את האפקט של חולשת השרירים הנגרמת מהפרדינזון ומונעת היחלשות הגוף. תכנית הפעילות צריכה להיות פרוגרסיבית, כך שרמת התרגול תעלה בהדרגה כל הזמן ועימה גם הכושר הגופני ומצב הבריאות שלך.
בסמוך לאחר ההשתלה מומלצת הליכה קלה, הפעלה של שרירי הידיים והימנעות מהפעלת מאמץ על שרירי הבטן, כולל הרמת משאות כבדים. גם הפעילות האירובית (מאמץ לב-ריאה) צריכה להיעשות באופן הדרגתי.

גם בנושא זה רצוי להיוועץ עם צוות מרפאת המעקב.

פעילות מינית

יחסי מין
לאחר ההשתלה, אין מניעה לחזרה לתפקוד מיני . חזרתך לפעילות מינית מותנית בקצב החלמתך הכללית. לעיתים הפעילות המינית מושפעת מתהליך ההשתלה. כמו כן, גם  תרופות מסוימות  עלולות  לפגוע בה.

לפני ההשתלה, עם החמרת מחלת הכבד, אין אונות (אימפוטנציה) וירידה בלבידו (חשק מיני)הן תופעות שכיחות. לאחר ההשתלה, מצב אין אונות יכול להתמיד ואפילו להחמיר בעקבות התפתחות של סכרת. חשוב שתתייעץ עם הצוות הרפואי במרפאת המעקב. כיום, ניתן לערוך ברור הורמונלי ולסייע בטיפול תרופתי או מקומי. בכל מקרה, מומלץ שלא ליטול תרופות ללא מרשם.

אצל נשים, המחזור החודשי לעיתים משובש , אך קיים סיכוי טוב שלאחר ההשתלה וככל שהמצב הכללי יוטב, המחזור יתחדש. בכל מקרה, מומלץ בקור תקופתי אצל רופא נשים.
מושתלים המקיימים יחסי מין חייבים לקיים מין בטוח (שימוש בקונדומים) על מנת להימנע מזיהומים.
מושתלות כבד יכולות להשתמש בגלולות למניעת הריון אך ורק לאחר ייעוץ משותף של רופא הכבד ורופא נשים.

פוריות, הריון ולידה
לפני ההשתלה, עם ההחמרה במחלת הכבד ישנה ירידה בפוריות עד היעלמות מחזור הווסת אצל נשים ובאין אונות בגברים. אצל נשים בגיל הפוריות המחזור החודשי יחזור בטווח של חודש לאחר ההשתלה וגם פוריות הגבר תשתפר בטווח זה.היות והריון בשלב מוקדם לאחר ההשתלה כרוך ביתר סיכונים כגון: הרעלת תרופה, זיהום CMV, ואירועי דחייה מומלץ שלא להרות במשך השנתיים הראשונות לאחר ההשתלה. ההריון אצל מושתלות אפשרי והתוצאות טובות כאשר הכבד המושתל מתפקד היטב, כאשר אין מחלות כגון יתר לחץ דם או סכרת בלתי נשלטים וכאשר אין חזרה של המחלה היסודית בגינה בוצע ניתוח ההשתלה. יחד עם זאת, ישנם מחקרים המציינים סיכוי מוגבר לדחייה במהלך ההריון כתוצאה משינויים ברמות התרופות בדם.
כל הריון אצל מושתלת כבד הינו הריון בסיכון גבוה ודורש מעקב צמוד ומתואם בין צוותים רפואיים שונים, הכולל בדיקות דם תכופות, מדידת רמת תרופות בדם, בדיקת נוגדנים, בדיקת נוכחות נגיף, בדיקות אולטראסאונד חוזרות ועוד. בכל מקרה, מומלץ לתכנן הריון עם  הצוות הרפואי במרפאת המעקב.
רצוי שאמהות שעברו השתלת כבד תמנענה מהנקה עקב האפשרות שתרופות מדכאות חיסון יעברו לילדים דרך החלב.

רפואת עיניים
אחוז הסיבוכים בעיניים במושתלים הוא קטן מאוד אך יחד עם זאת קיימים סיבוכים היכולים להופיע לאחר ההשתלה, הקשורים בתרופות נוגדות הדחייה.
הסיבוכים העיניים הנפוצים ביותר הם:
התפתחות ירוד (cataract) והופעה של זיהומים וירליים הפוגעים בעיקר ברשתית. זיהומים אלו, אצל אדם בריא לא יגרמו לבעיה, אך אצל משותלים המדוכאים מערכת חיסון, זיהומים יכולים לגרום לסיבוכים קשים. לכן, בדיקת עיניים שגרתית חשובה מאוד.

רפואת שיניים
במקרה של טיפול שיניים פולשני יש ליטול אנטיביוטיקה לאחר התייעצות עם מרפאת המעקב.מומלץ, כפי שכבר צויין, ביקור תקופתי אצל רופא שיניים.

חשיפה לשמש
חלק מהתרופות נגד דחייה גורמות להגברת רגישות העור לשמש. גידולי עור שפירים וממאירים מופיעים בשכיחות גבוהה בקרב מושתלים כאשר יש קשר ברור בין חשיפה לשמש והופעת הגידולים. לכן, מומלץ:להימנע ככל האפשר מחשיפה ממושכת לשמש, לחבוש כובע ולהשתמש בקרם בעל מקדם הגנה  גבוה.

חופשות  ונסיעות
חלק מהחזרה לחיים תקינים היא גם היכולת לחזור ולטייל. יש לתכנן נסיעה כאשר המצב הבריאותי יציב לחלוטין ורצוי  החל מהשנה השנייה לאחר ההשתלה.
          המלצות בתכנון הנסיעה:

  • הימנע מלנסוע לארצות שיש להתחסן לקראת ביקור בהן בחיסונים מוחלשים.
  • הצטייד במכתב רפואי ובו תיאור מצבך הרפואי. מכתב כזה יהיה לעזר רב אם חלילה, תזדקק לטיפול או אשפוז בזמן נסיעתך. הצטייד גם במספרי הטלפון של מרפאת  המעקב שלך, כמו גם כתובת של מרכז ההשתלות הקרוב ביותר ליעדך.
  • מומלץ לשהות בבתי מלון מסודרים ולאכול במסעדות נקיות. יש להימנע מלינה בחוץ וממזון בשווקים.
  • מומלצת שתיית מים מינרלים או רתוחים.
  • יש להימנע ממזון לא מבושל, ממוצרי חלב או מיצי פירות לא מפוסטרים.
  • יש להצטייד במלאי תרופות מספיק.
  • מומלץ להצטייד באנטיביוטיקה במידה ויופיע שלשול במהלך טיול.

חזרה לעבודה
ברוב המקרים, מושתל כבד יכול לחזור לעבודה . החזרה למעגל העבודה חשובה נפשית וגם כלכלית. במקרים בהם העבודה כרוכה במאמץ פיזי, חשיפה לזיהומים או לחומרים מסוכנים, קיימת אפשרות לייעוץ רופא תעסוקתי ולהסבה מקצועית בהתאם. בפרק שיתייחס למידע סוציאלי תקבל הסבר על אפשרות שיקום מקצועי במסגרת המוסד לביטוח לאומי.

בכל מקרה, התייעץ עם רופאך לגבי מועד החזרה לעבודה וסוג העבודה.

חזרה לגן או לבית הספר
המטרה היא להחזיר את הילדים המושתלים במהרה לחיים רגילים ולמסגרת לימודים רגילה, אך, מאחר ואוכלוסיית ילדים נוטה יותר למחלות מדבקות, הרופא המטפל  במרפאת המעקב יחליט על מועד החזרה ללימודים. יש ליידע את צוות בית הספר על הגעת הילד המושתל לבית הספר ואודות סכנת זיהום, יש לבקשם לדווח להורים במקרים של מחלות מדבקות במסגרת בית הספר ובכל מקרה של אבעבועות רוח. חיסונים הניתנים במסגרת בית הספר יינתנו רק על פי המלצת הרופא המטפל במרפאת המעקב.

במשך תקופת ההיעדרות מבית הספר יסתייעו  ההורים  בעובדת הסוציאלית שתקשר את ההורים  עם סייעות שיסייעו בהשלמת חומר הלימוד וקבלת חומר חדש.

 החיים אחרי ההשתלה צריכים לחזור למסלולם הרגיל ביותר, בהתחשב בהמלצות  שהוזכרו לעיל ולהנחיות הכלליות המפורטות להלן. מעבר לכך, הרופא שלך, כמו גם אנשי הצוות האחרים במרפאת המעקב, יסייעו לך בהצעות טובות והגיוניות ל"הרגלי בריאות טובים".

התייחס אל עצמך כאדם נורמלי ובריא, בין בני משפחתך, חבריך, כמו גם בפעולותיך המקצועיות ובשעות הפנאי. תצטרך להתקדם לאט כדי להתחזק לאחר הניתוח שעברת, ולחזור למתכונת חיים נורמאליים.

שיתוף מאמר
פייסבוק
טוויטר
לינקדין