השתלת כבד – לא סוף הסיפור. נכתב ע"י שרה שומוביץ-וקסלר, יו"ר העמותה למושתלי כבד, פורסם ב"ישראל היום", 26 במאי 2016

השתלת כבד – לא סוף הסיפור (פורסם ב"ישראל היום", 26 במאי 2016)

מאת: שרה שומוביץ-וקסלר, יו"ר העמותה למושתלי כבד

ההמתנה הארוכה והמייסרת הנכפית על חולים ישראלים הזקוקים להשתלה, לצד הסטטיסטיקה העגומה המצביעה על סיכוי גבוה של חולים אלו למות לפני שיגיע תורם לקבל תרומת איבר להשתלה, גורמות לרבים לטעות ולחשוב שעם ההשתלה מסתיימת ההתמודדות של החולה והוא הופך לאדם בריא. המציאות לצערנו היא שונה בתכלית. השתלה איננה סוף הסיפור, אלא התחלה של סיפור חדש.

במשך 22 שנות התנדבותי בעמותה למושתלי כבד נחשפתי למסע חיים של משפחות רבות,  למדתי  כי ניתוח השתלת כבד מציל חיים אך בד בבד ממיר את מחלת הכבד הכרונית במצב כרוני אחר המחייב נטילת תרופות עתירות תופעות לוואי. נוכחתי, שעם ההתקדמות בטכניקות הניתוחיות, במכשור הרפואי ובטיפול התרופתי חל שיפור משמעותי בשיעור ההישרדות של המושתלים ושל האיברים ולכן בטווח הארוך שלאחר ההשתלה יש למדוד את הצלחתה במונחים של איכות חיים ולא רק במונחים של הצלת חיים.

מושתלי כבד רבים סובלים לאחר ההשתלה מתחלואה וסיבוכים שלעיתים אינם מיוחסים לשתל עצמו, סובלים מתופעות לוואי של התרופות נוגדות הדחייה, משינויים מטבוליים, כגון: סכרת, יתר לחץ דם, יתר שומנים בדם ,מתחלואה כלייתית ועוד. ניתן להתמודד עם סיבוכים אלו ואף למנוע אותם באמצעות מודעות וטיפול רפואי נכון, אך לדאבוננו אנו נתקלים במקרים רבים בהם חוסר ידע מוביל להתפתחות סיבוכים מאוחרים לאחר ההשתלה, אובדן השתל ואף למוות מיותר.

כך לדוגמה במקרה של חולה במחלת כבד שהעדיפה לא לדעת וחשבה שאפשר לטפל במחלת הכבד באמצעות טיפולים אלטרנטיביים בלבד. לפני כחודשיים הבחורה דיממה בביתה, נפלה וסירבה להתפנות לבית חולים, רק לאחר ארבע שעות בני משפחתה פינו אותה לבית חולים במצב קשה מאוד. במקרה אחר, שני מושתלים שהכרתי החליטו על דעת עצמם זמן מה לאחר ההשתלה, כאשר ראו שהבדיקות תקינות והם חשים בטוב, להפסיק את הטיפול התרופתי המונע דחייה של השתל. על החלטה אומללה וחסרת אחריות זו שילמו שניהם בחייהם. כמו כן נתקלתי במושתלים שאינם מודעים  לחשיבות בדיקות המעקב הסדיר והרציף, שאינם מבינים עד תום שחריגות של תוצאות בדיקות תפקודי כבד דורשות בירור והערכה.

אני מאמינה שמידע וידע עשויים היו לגרום לאנשים הללו להתנהל אחרת.

במציאות הישראלית של מחסור בתרומת איברים חשוב על אחת כמה וכמה להעניק למושתלים ידע  וכלים שיסייעו הן במניעת סיבוכים לאחר ההשתלה, הן בשיפור ההיענות לטיפול  והן ביישום שינויים לאורח חיים בריא.

אנו בעמותה למושתלי כבד שמנו  לנו  למטרה להרחיב ולהעמיק את הידע בקרב  החברים על מנת שיהיו צרכני בריאות מיודעים, שישכילו להיות שותפים פעילים בטיפול בהם, שיגלו אחריות אישית וינהלו אורח חיים בריא ומעקב סדיר, שידעו לשמור על המתנה הנפלאה שניתנה להם, חיים חדשים, בזכות אצילותן של משפחות התורמים.

הכנס השנתי של העמותה למושתלי כבד בישראל יערך בכפר המכביה ב-31 במאי 2016, לפרטים והרשמה –www.livertrans.org.il

שיתוף מאמר
פייסבוק
טוויטר
לינקדין